fredag 13 april 2012

Lars Lerin


Lars Lerin är en väldigt duktig akvarellist. Jag fascineras av hans bilder. Han är enligt mig en mästare på att skapa stämning i sina verk.
     Jag har faktiskt haft turen att ha besökt en av hans utställningar. Tyvärr kom jag mig inte dit förrän sista dagen och då var nästan allt sålt. Ja, givetvis fanns det akvareller kvar, men de gick på 40 000 kronor. Tursamt nog hittade jag en kopparetsning som jag fastnade för och beslöt mig för att inhandla.
     Lars Lerin ger även ut böcker. Jag har en i min ägo. Den är fylld med otroligt vackra och mestadels dystra men berörande bilder. Akvareller som han har målat. Därtill finns text av olika slag. Lerin är också poet.
     Idag hänger tavlan i min hall tillsammans med en litografi av en annan mycket duktig konstnär: Emanuel Bernstone  Googla gärna på dessa två namn för att se fler bilder och annan information.

Jag kom över Bernstones litografi då jag jobbade i Stockholm och fick köpa den till ett bra pris. Jag stod och valde mellan den och en annan. En kvinna (som tillhörde konstgruppen) på företaget som sålde dessa berättade då för mig att den andra bilden var gjord av hans far.
     Vid senare efterforskningar visade det sig även att jag hade en tavla som hans morfar, eller farfar hade gjort. Jag kommer inte exakt ihåg hur det var, men ska kolla upp det och återkomma med en bild på den tavlan.
/jensan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar