fredag 27 september 2013

Konsten att svärta ned träföremål

Tiden går och jag försöker hitta informanter till mitt examensarbete, det är inte lätt. Trots att det finns många gymnasieskolor i Umeå är det svårt att få lärare att ställa upp. Jag förstår att de inte har så mycket tid, men jag hade hoppats på ett större intresse. Nåja jag har nu utvidgat mitt sökande till närliggande kommuner. Får se om det ger resultat.
     Under denna tid när dagarna mest har gått åt till läsning och skrivning har jag dock hunnit med att förändra några inredningsdetaljer i mina samlingar. Jag hittade en intressant beskrivning på hur man patinerar träföremål som har upphöjningar. Man börjar med att slipa av ytan och sprayar sedan objektet med matt, svart sprayfärg. Låter det torka och slipar sedan med fint slippapper de ytor man vill ska vara trärena. Sedan kan man vaxa in trädetaljerna för att få dem att inte se så ljusa ut, utan mer mörka och gamla. Det har jag dock inte hunnit med ännu, men det kommer.
     Jag har således testat metoden med gott resultat, och har utfört patineringen på tre objekt. Det första var ett fat som jag redan hade betsat en gång för flera år sedan, men betsen var blank och resultatet blev inte som jag hade tänkt mig. Med denna form av nedsvärtning blev det mycket bättre. Här kommer några bilder.


 



 
 
/jensan

2 kommentarer: