tisdag 20 mars 2012

Tyras Ylleboll

Tidigare i vintras hade jag en utställning i Piteå, på butiken Rabarber konsthantverk. Där ställde jag ut mina yllebollar, plus några akvareller. Titta gärna in på deras hemsida. http://www.rabarberkonsthantverk.se/ 
     Det var efter det att jag fick barn som tillverkningen av dessa yllebollar startade. När man har barn har man nämligen inte alls lika mycket tid till egna intressen längre. Så för att ändå kunna vara kreativ behövde jag en teknik som fungerade att lägga ifrån sig på studs, utan att det jag höll på med förstördes. Att måla olja eller akryl skulle leda till att penslarna torkade i hop och en stor risk för kladdiga barnfingrar. Därav yllebollarnas inträde.
     I förra veckan skickade jag en boll till en av mina vänners barn som fyllt år, här kommer lite bilder på den.
     Jag upptäckte dock att det var knepigt att fota en boll utan mitt vidvinkelobjektiv. Ögat och hjärnan uppfattar så mycket större yta av bollen än vad kameran med ett normalobjektiv gör.

  


Svensklärarens bonusfråga: vet ni vad skillnaden i betydelse är mellan ett flertal och flertalet ?

/jensan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar