onsdag 20 mars 2013

Bodil Malmsten i Umeå

I fredags var jag och lyssnade på Bodil Malmsten. Det var nämligen Littfest här i Umeå. En litteraturfestival med en mängd intressanta händelser på schemat. Tyvärr hade jag endast tid och möjlighet att besöka tillställningen under fredag eftermiddag, men det var en trevlig stund. Malmsten samtalade med Stefan Ingvarsson om sin bok Så gör jag. 
     De fyrtiofem minuterna förflöt fort och nästan hela salen var fylld med publik. Samtalet rörde sig kring Malmstens skrivande och kring boken, samt vissa frågor utanför som Ingvarsson tagit med sig.
     Bodil Malmsten verkar vara en stark kvinna med hög integritet och en fantastisk förmåga att förstå litteratur om vi ska tro hennes egna ord under fredagen.
     En sak som jag känner stämmer överens med mig själv är att hon måste ha ordning och snyggt omkring sig när hon ska vara kreativ och skapa. Det stämmer även för mig. Annars blir jag stressad och kan inte koncentrera mig. Malmstens grund till det hela sa hon berodde på att hennes tankar var så oorganiserade i huvudet. Hon vill även ha färska snittblommor där hon sitter och skriver, valda efter säsong. En mycket trevlig vana låter det som.
     Om ni är i Umeå nästa år vid tidpunkten för Littfest rekommenderar jag er att besöka festivalen.

/jensan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar