onsdag 27 juni 2012

Birger Lundquist tavla "Cirkus"


I ett tidigare inlägg berättade jag om ett konstverk jag har. En tavla av Emanuel Bernstone. Då nämnde jag att jag hade en tavla som hans farfar eller morfar hade gjort. Denne man hette Birger Lundquist och tavlan heter "Cirkus". Jag tror att jag har lyckats lista ut om han var farfar eller morfar till Emanuel Bernstone. Det jag har hittat är att Birger Lundquist gifte sig (för andra gången) 1943 med Kajsa M. B. Bernstone (Wikipedia) vilket dock inte säger något om vem han var till Emanuel Bernstone.

Men det finns dock en Kaj Bernstone som också är konstnär. Hans ålder stämmer in på att kunna vara Birger Lundquists och Kajsa M.B. Bernstones barn. Emanuel Bernstones far är konstnär enligt den informationen som står om honom på internet. Således skulle Lundquist vara farfar till Emanuel Bernstone.


Tavlan "Cirkus" av Birger Lundquist ser i alla fall ut såhär. Jag tror att det är en etsning eller ett kopparstick. Tyvärr blev fotona en aning mörka och dessutom har bladet och passepartouten gulnat ganska mycket. (För att se källor klicka på länkarna.)


/jensan

1 kommentar:

  1. Jeg har en tegning som birger lundqvist har signert 'med et varmt takk til en dr. Bernstone 6/5 1941. Ring meg på tlf +4740044326 om du vil se den

    SvaraRadera