fredag 31 augusti 2012

Safta och sylta sommarens smaker

Igår tog jag och Siggan en tur till odlingslotten. Det var dags att plocka svarta vinbären innan de trillade av. Redan för tre veckor sedan plockade jag de första röda. Nu är det bara den sista busken med röda kvar. Tänk att det kan skilja så lång tid mellan olika sorter.

Det blev i alla fall ändå ganska mycket. Fyra liter på två gamla buskar som är ganska nysatta (låter kanske motsägelsefullt). I fjol beskar jag dem och det syns att det gett resultat, bären var väldigt stora och fina i år.

Jag gjorde en laddning med marmelad och en med gelé igårkväll. Idag eller imorgon blir det en med saft. Jag vet inte ännu om jag ska blanda de röda jag plockade tidigare (och satte i frysen) med dessa svarta, men det kanske är lika bra. Det känns i alla fall bra att kunna servera Siggan hemmagjord saft, så man vet vad som finns i.

/jensan

1 kommentar:

  1. Så gott! Det är rikedom med egna bär.

    Du får jättegärna lära mig dreja, det skulle vara otroligt kul att kunna!

    Kram

    SvaraRadera