fredag 10 augusti 2012

Estetik för både öga och gom

Äntligen börjar det gå att skörda mer och mer från odlingslotten. Jag och min dotter var och rensade ogräs. Det lilla som fanns. Vid denna tid på säsongen finns inte så mycket ogräs längre, så jag behöver inte hålla efter så frenetiskt längre. Nu är istället tid till att njuta och skörda.

Idag skördade vi de sista jordgubbarna för denna sommar och avnjöt dem sedan på kvällskvisten med en rejäl klick med vit chokladgrädde. Mums!

Vi skördade även lite kryddor: timjan och dragon som nu hänger på tork i garderoben. Majrovor, vitlök, luftlök, mangold och sallat fick även åka med hem plus ett gäng med rabarber. Trots att det är sent på sommaren och många tycker att rabarberna blivit riktigt sura så fungerar de att göra saft på.

Jag gjorde en kokning tidigare i somras enligt ett recept av Leila Lindholm. Det blev mycket gott. Jag och min dotter hade tänkt koka en flaska till men då vi kom hem upptäckte vi att sockret var slut. Saftkokningen får bli imorgon istället.













/jensan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar